17 Augustus OnafhankelijkheidsDag - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Inge & Noes - WaarBenJij.nu 17 Augustus OnafhankelijkheidsDag - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Inge & Noes - WaarBenJij.nu

17 Augustus OnafhankelijkheidsDag

Door: Noes & Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge & Noes

18 Augustus 2008 | Indonesië, Batavia

Heey lieve mensen,

Het is alweer een tijdje geleden, maar hier zijn we dan weer eens :-D. Jullie denken natuurlijk dat we de afgelopen tijd niets hebben gedaan, maar het tegendeel is waar. We zijn namelijk fanatiek aan het fitnesse….Hahahaha…Wie had dat ooit van ons verwacht, maar ja met al dat lekkere eten hier, moeten wij natuurlijk ook wel aan onze figuurtjes denken he!!!

Maar na het hier zo druk te hebben gehad, was het gisteren ook een zeer bijzondere dag voor mensen hier. Namelijk 17 augustus onafhankelijksheid dag. Eerst zullen we jullie een klein stukje geschiedenis vertellen om mama niet teleur te stellen…;-)

Na het einde van de Japanse bezetting in 1945, wordt onder leiding van Soekarno de Republiek Indonesië onafhankelijk verklaard op 17 augustus. De korte periode tussen het vertrek van de Japanse bezetters en het herstel van het gezag door het Nederlandse leger wordt de Bersiap periode genoemd. Deze periode luidt het begin van de onafhankelijkheidstrijd in.
Na een jarenlange bloedige guerrillastrijd met hierbij twee grote Nederlandse militaire operaties, vaak door Nederland politionele acties genoemd, erkent Nederland onder druk van de VS de Indonesische onafhankelijkheid uiteindelijk op 27 december 1949. Naar schatting hebben 150.000 inheemsen en 6000 Nederlanders intussen het leven verloren. Een geplande unie tussen De Verenigde Staten van Indonesië en Nederland: de Nederlands-Indonesische Unie, komt niet van de grond. Ahmed Soekarno wordt de eerste president van het land. (Wikipedia.nl)…;-)

De mensen hier leven dus heel erg naar deze dag toe. Dit zag je dan ook overal op straat, alles was rood met wit versierd. Noes en ik wisten eigenlijk niet zo goed wat we konden verwachten van dit feest. Maar het is dus eigenlijk net zo als bevrijdingsdag bij ons. Wel een groot verschil, hier heeft gewoon iedereen vrij, maar er worden geen echte feesten gehouden. Om er voor ons toch een leuke dag voor te maken, heeft de vriendengroep onderling een gezellige avond georganiseerd. Omdat we hier ook een vespaclub hebben in de straat zijn we met iedereen een vespatocht gaan houden. Dit houdt in dat we naar een ontmoetingsplaats gingen, waar nog ongeveer 200 andere vesparijders waren!!! Met al deze mensen zijn we door de stad gaan rijden!!! Echt indrukwekkend…:-) Andere mensen die onderweg waren hielden er gewoon rekening mee. Helaas bij de eerste stopplaats hadden wij pech, de koppeling werkte niet meer. Meteen kwamen er allerlei mensen kijken en hebben ze geprobeerd om deze te repareren, helaas zonder succes!!:-) Hierdoor konden Noes en ik niet meer mee met de tocht en zijn we uiteindelijk met zijn allen (vrienden uit de straat) niet meer meegegaan, maar zijn we naar huis gegaan. Waarbij onze vespa getrokken moest worden. Onderweg hadden we nog meer pech, een lekke band bij een andere vespa en een vespa die steeds afsloeg. Maar uiteindelijk zijn we toch nog allemaal heelhuids aangekomen!!!!

Met zijn allen bij elkaar, hebben we de bbq gepakt en werd er kip en vis gehaald op een markt. Hier krijg je het vlees en de vis wel iets anders, dus werd het gezamelijk schoon en klaargemaakt voor het op de bbq te leggen. De sfeer was echt super gezellig, er werd muziek gemaakt, iedereen was aan het helpen en aan het kletsen met elkaar. Omdat de mensen hier op een hele aparte manier bbqen en totaal geen geduld hebben was de eerste vis niet helemaal gelukt…hahahaha….de vis lag er net op en ze begonnen al te wapperen, zodat er vlammen uit de bbq kwamen, waardoor de vis aan de buitenkant verbrand was…en de binnenkant nog rauw…:-s Toen heeft Noes met een paar jongens maar de taak op zich genomen om te gaan bbqen…Dit ging een stuk beter…we hebben gezellig met zijn allen op de straat gegeten, gedronken, gezongen en lol gemaakt. Zo hebben wij met de vriendengroep gevierd dat Indonesie onafhankelijk is geworden in 1945.

Zo nu zijn jullie weer op de hoogte!!!

Heel erg veel kusjes, knuffels en nog meer kusjes van ons!!!!

• 20 Augustus 2008 - 19:35

Lydwien:

Ha Ingel!!
    Bedankt voor je sms! Zo te lezen alles goed daar. Heb nu al zin in een stukje vis...
    Ik ben inmiddels begonnen met werken. Ik sta nu in groep 3 en het bevalt steeds beter na die pubers van de bovenbouw. Is wel wennen hoor!!
    Vakantie was super.
    Jij veel plezier nog en groetjes daar!
    Dieke kus van Lydwien